dinsdag 18 juni 2013

The ones that changed my life ... part 3

Bekentenis : mijn vader werkt als elektricien voor de Belgische Spoorwegen. Velen onder u zullen misschien een raar gezicht trekken, gezien de reputatie van deze staatsonderneming, maar eigenlijk heb ik het altijd een eer gevonden. Als kind kon je gebruikmaken van de gratis couponnetjes die je per jaar kreeg als gezin van een NMBS-er. In mijn puberjaren kregen we zelfs een upgrade naar eerste klasse! Voor diegene die niet weten wat dit is, in deze coupés mocht je je luie gat neerploffen in vieze stoffen zeteltjes in plaats van de ongetwijfeld véél hygiënischere plastic zeteltjes voor het plebs van tweede klasse. Enige voordelen waren dat je steeds plaats had, dat je plaats kon nemen tussen andere NMBS-ers of hoogwaardigheidsbekleders (uhem) en dat je derrière bij warm weer niet bleef plakken aan de zeteltjes. Kortom, treinen hebben in mijn leven altijd een speciale plaats gehad. Blijkbaar is dit ook een fantastisch thema om een spel over te maken, gezien het aantal treinspellen dat er de afgelopen jaren op de markt zijn verschenen. Eén van deze spellen heeft mijn hart, en dat van vele anderen gestolen en verdient dan ook zonder weerga een plaatsje in deze reeks.

The one that changed my life ...part 3 : Ticket to ride (Europe)

Zoals u aan bovenstaande titel merkt heb ik onmiddellijk "Europe" toegevoegd. Er zijn héél wat versies van dit spel op de markt en jaarlijks verschijnen er nog wel extra speelborden met andere locaties. Er staat zelfs een Belgische versie online, gemaakt door een fan. Het kost u wel enig print-, knip- en plakwerk om dit in elkaar te flansen, maar het resultaat mag er zijn. Ik kies bewust voor de Europe-versie van het spel omwille van twee belangrijke zaken. Ten eerste speelt het veel makkelijker als je de meeste locaties blindelings weet liggen. Pas op, op de kaarten staat netjes aangegeven met een bolletje waar de verschillende locaties zich bevinden op het speelbord, maar gevoelsmatig komt de kaart van Europa natuurlijk bekender en gekender over. Daarnaast heeft deze tweede versie (de originele is die van Amerika) een extraatje in de vorm van stationnetjes. Deze stations laten je toe om een route van een tegenspeler te gebruiken om op een eindlocatie te geraken. Waar je in de originele versie je hele plan gedwarsboomd kon zien door een zet van een tegenstander heb je nu nog een uitweg. Een klein ander spelregeltje in deze versie zijn de tunnels en veerponden waarbij je in spanning moet afwachten of je een route al dan niet kan claimen.

Ticket to ride is het ultieme familiespel in mijn ogen. En met familiespel bedoel ik voor alle spelers, jong of oud, beginnende speler of doorwinterde die-hard-gamer, iedereen gaat z'n gading vinden in dit spel. Ook ik zal een potje zelden of nooit afslaan, gewoon omdat het zo leuk is. Het principe van het spel is erg simpel. U verzamelt gekleurde treinkaartjes, legt deze af om een route te claimen en probeert ticketjes (opdrachten) te vervullen waarbij u van locatie A naar locatie B tracht te geraken. Net doordat het spel zo toegankelijk is, zo vlot speelt en bovendien er erg mooi uitziet, hoort dit spel in elke huiskamer terecht te komen.

Recentelijk stond er een prijsvraag in "de Zondag", een gratis (reclame)krantje dat je op zondag bij je bakker kan vinden. Er was een Facebookwedstrijd waarbij je je favoriete spel moest omschrijven. Wel, ik heb dit spel als inspiratiebron gebruikt en de wedstrijd gewonnen (een exemplaartje van de Poorters van Nieuwstad was mijn prijs). Aan alle mensen die mij vragen bij welk spel ze waar voor hun geld krijgen, laat ik zeker deze naam vallen. U gaat zelfs de verstokte niet-spelers aan de speeltafel krijgen en ze gaan bovendien ook nog eens een leuke tijd hebben beleefd.

De kwaliteit van het materiaal is van een hoog niveau, zoals we wel gewend zijn van Days of Wonder, de uitgeverij van dit en nog enkele leuke spellen (zoals u later hier nog wel zal merken). Ook zeker te vermelden is dat men rekening heeft gehouden met mensen die aan kleurenblindheid lijden door de kaarten en het speelbord te voorzien van symbolen, die perfect zijn geïntegreerd in de artwork. Een dikke pluim hiervoor.
Dus wil u uw zuurverdiende eurootjes goed gebruiken, haal dan zeker deze klepper in huis. Toet toet !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten