zondag 17 maart 2013

Is het dat wel waard?

Op regelmatige basis zie ik oeverloze discussies verschijnen op diverse fora omtrent het al dan niet te duur zijn van sommige bord- en/of kaartspellen. Maar wat is nu de juiste prijs voor een spel? Waar vind ik een spel voor een correcte prijs? Waarop moet ik letten als ik een spel aanschaf?

Laat me beginnen met het feit dat dit schrijfsel stoelt op een persoonlijke mening en dat u, beste lezer, er uiteraard een andere op mag nahouden. Om een beetje vat te krijgen op de economische situatie van het betere bordspel geef ik u nog graag mee, dat ondanks de crisis het bordspel niet aan populariteit heeft ingeboet. Verre van zelfs, onze portemonnee is het slachtoffer geworden van het succes van het bordspel. Ik heb de prijzen de laatste jaren aanzienlijk de hoogte in zien gaan, want ook dit is een keiharde business waar de prijzen worden bepaald naargelang vraag en aanbod. En vraag is er méér dan genoeg de laatste tijd.

Als u mij vraagt wat de prijzen vandaag de dag concreet zijn, spreken we voor een kaartspel over prijzen rond de 15 à 20 euro en de prijzen van de bordspellen schommelen zo rond de 35 à 40 euro. Er zijn echter ook wel uitzonderingen. De Amerikaanse spellen zal je bij ons in Europa logischerwijs ietsje duurder betalen en hiervoor mag je al gauw 50 à 60 van uw zuurverdiende eurootjes neertellen. Natuurlijk zijn dit allen enkel richtprijzen en zo lang het hier bij blijft, is er weinig discussie in spellenland. Er verschijnen de laatste tijd echter meer en meer witte, "dure" raven die uit de band springen wat de prijs betreft.

Als u mij vraagt waar u best uw spellen koopt, dan kan ik u volgende tips geven. Indien u op zoek gaat naar de goedkoopste versie van uw spel, dan dient u wel wat opzoekings- en rekenwerk te verrichten. Enerzijds is de gemiddelde webshop steeds goedkoper qua basisprijs dan de fysieke winkels, maar u mag zeker niet vergeten om eventuele verzendings- en inklaringskosten (indien u bestelt bij exotische winkels) bij te rekenen. Daarnaast houdt u misschien ook rekening met service, eventuele aankoopbegeleiding e.d. en dan is jouw plaatselijke spellenboer misschien wel de best geplaatste om dat te doen. Hopelijk betaalt u die paar extra eurootjes er dan graag bij. Zo was er recentelijk een discussie op BGG van iemand die de spellen in z'n plaatselijke spellenwinkel ging testen om ze nadien doodleuk goedkoper via internet te bestellen. Verboden is het uiteraard niet, maar echt ethisch correct is het ook niet te noemen. Dan kan ik u beter aanraden om het spel te gaan testen bij een spellenclub, die hebben doorgaans geen commerciële belangen, zodat het geen gewetenskwestie wordt.

Als u mij vraagt welke prijs een spel waard is, dan kan ik u minder van dienst zijn. Er zijn verschillende parameters waarmee u dient rekening te houden. Parameters die voor iedereen op hun beurt weer anders zijn, of waar de éne méér of minder van belang is dan de andere. Enerzijds wordt er vaak teruggevallen op de kwaliteit en kwantiteit van het materiaal, iets dat steeds meer aan belangrijkheid wint. Een kaartspel à la Dominion en 7 Wonders wordt op online fora door sommigen  als te duur ervaren omdat het draait om een "kaart"spel. Ik deel deze mening persoonlijk niet echt en vind de soort van materiaal ondergeschikt. Er zijn zoveel spellen die geen speelbord hebben, enkel tegels, met of zonder houten speelstukken, plastic miniaturen, hopen kaartjes, ... Het gekozen materiaal moet vooral kwalitatief in orde zijn en op z'n plaats voor het type spel dat u op tafel gooit. 

Persoonlijk vind ik de parameter "speelplezier" inzake de prijs een enorm belangrijke. Een spel dat u in de solden tegen dumpingprijs kan aanschaffen, maar dat slechts één keer (of misschien wel nooit) op tafel komt, is een duur spel. Een spel waar u uren plezier aan heeft beleefd samen met uw geliefden, familie en vrienden ... dat mag gerust een beetje meer kosten. U moet alles een beetje in verhouding bekijken en u bent ongetwijfeld oud en wijs genoeg om dan zelf een beslissing te nemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten