woensdag 29 mei 2013

Gezocht en gevonden : M/V om mee te spelen

Ik neem aan dat bovenstaande titel toch voor de nodige verwarring kan zorgen, dus bij deze misschien eerst en vooral een verduidelijking. Ik, als veelspeler zijnde, ben constant op zoek naar lotgenoten, spelverslaafden of sympathisanten die er ook wel het nodige plezier in vinden om op regelmatige basis een spel op tafel te leggen.

Daar ik  al van straat ben, maar mijn eega niet tot één van bovenstaande categorieën behoort, is het vaak uitermate frustrerend om zo'n schat aan kwaliteitsvolle spellen voor mijn ogen te zien passeren als ik over de spellenzolder loop, zonder dat er een effectieve speelsessie aan vast hangt.  Natuurlijk kan je voor een zoveelste maal een doosje openen, het materiaal op pavloviaanse wijze onder kwijlen en de spelregels nog maar eens doornemen om tot de conclusie te komen dat je toch oh zo veel zin hebt om deze parel van naderbij te ontdekken.

Dit alles was dan ook de voornaamste reden waarom ik met het "Spelen met SpinLi"-project ben gestart bij aanvang van dit speeljaar. Ondertussen zijn we toch al ettelijke speelsessies en hartverwarmende speeldagen verder, zoals u misschien wel heeft kunnen op dat andere blogje van mij. Wat vooral erg leuk is, is de hoeveelheid en verscheidenheid aan spelers en spellen die respectievelijk rond en op de tafel terecht kwamen.

De mailinglijst van potentiële partners-in-crime wordt nog steeds langer en ook de datumprikkers zorgen meestal voor een geslaagde rondvraag. Daarnaast worden we ook op regelmatige basis bij deze mensen terug uitgenodigd en ook dit neveneffect van het projectje is uiterst aangenaam te noemen.

 Uiteraard wordt de spelkeuze op zo'n speelmomenten bepaald door het aanwezige publiek, persoonlijke voorkeuren en de goestingskes van het moment, maar ook voorbereide sessies komen stilaan méér en méér aan bod. Zo komen we er ook toe om de stofvangende doosjes op tafel te gooien. En ik moet eerlijk bekennen dat dit een erg positieve conclusie is.

Door deze stroming kom je ook te weten hoe je in de hobby gegroeid bent doorheen de jaren. Wat indertijd een erg moeilijk en complex spel was, blijkt nu helemaal niet meer zo ingewikkeld te zijn. Je merkt bovendien een duidelijke tendens dat er meer spellen op de markt komen waarbij er toch véél meer kleine regeltjes dienen in het oog te worden gehouden.Om dit te compenseren is het materiaal nu wel veel mooier (in de meeste gevallen) en is er (meestal) ook een handig overzichtje voorzien zodat de extra geheugenbelasting aan regels vlotjes wordt opgevangen.

Ook in de komende weken gaan we zeker proberen om deze momenten van ontspanning in te lassen, maar dat zal niet evident zijn. Aangezien er binnen enkele weken een nieuwe M/V ons gezin zal vervoegen, durf ik weinig zaken te beloven. Eén ding is wel al zeker, binnen enkele jaren hebben we weer een speelkameraadje bij rond de tafel ... en daar kijk ik dan weer erg naar uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten